De voor- en nadelen van HIP-telefonie

Voice over IP, VoIP, (Hosted) IP telefonie, het zijn eigenlijk meerdere termen voor exact hetzelfde: telefonie via het internet. Een steeds populairder wordende vorm van telefonie, vooral zakelijk gezien. Maar, hoe werkt het nu precies en welke voordelen biedt het uw organisatie? En zijn er ook nadelen? Wij hebben de belangrijkste punten voor u op een rijtje gezet.

Spraak als data

Bij VoIP denkt men vaak aan de daadwerkelijke overdracht van geluid via internet, maar dit klopt niet. Het verwijst naar het Real-time Transport Protocol: een protocol dat zorgt voor de geluidsoverdracht op een verbinding die tot stand is gekomen tussen twee netwerkcomponenten via een internetprotocol (IP). Om dat te vertalen naar iets meer begrijpelijke taal: geluid wordt in de vorm van data verzonden via het internet, niet het geluid zelf. Wij gebruiken zelf overigens de term HIP: Hosted IP-telefonie.

De voordelen

  1. Flexibiliteit

HIP-telefonie is een stuk flexibeler dan analoge telefonie. Waar u vroeger per telefoonnummer een aparte, analoge lijn nodig had en een fysieke centrale, is dat met HIP-telefonie verleden tijd. U maakt gebruik van een digitale centrale: een stuk software dat op een server in de Cloud staat. Omdat er geen analoge lijnen meer nodig zijn, is het voor u een stuk makkelijker om telefoonnummers toe te voegen aan uw centrale, of juist weer te verwijderen. Daarnaast bent u vrij om maandelijks te groeien of te krimpen, zodat u nooit te veel betaalt.

  1. Werken vanuit slechts één centrale

Heeft u veel collega’s die bereikbaar willen zijn op hun mobiele telefoon? Die kunt u gemakkelijk toevoegen aan de telefooncentrale, zodat doorverbinden voortaan appeltje eitje is. Heeft u een bedrijf met meerdere vestigingen? Ook onder te brengen in dezelfde telefooncentrale! Interfiliale belletjes vallen dan onder interne gesprekken en leveren u dus voortaan geen extra kosten meer op. Telefonistes kunnen hiermee ook centraal werken, omdat alles vanuit dezelfde centrale te beheren is.

  1. Beduidend minder kosten

Uiteraard heeft u wel eenmalige kosten om toestellen aan te schaffen die geschikt zijn voor HIP-telefonie, maar daarna betreft het alleen de huur van een centrale die op afstand wordt gehost. Aangezien u maar één internetlijn nodig heeft voor de centrale (en dus niet meer een aparte telefoonlijn voor ieder nummer), worden telefoongesprekken zelf ook goedkoper. Het zelfs mogelijk om bepaalde kosten af te kopen en in combinatie met een mobiel abonnement is bellen zelfs gratis.

De nadelen

  1. Geen internet, geen telefonie

Aangezien u met HIP-telefonie via uw internetlijn telefonie afneemt, valt uw telefonie uit wanneer uw internet uitvalt. U bent dan natuurlijk wel nog op mobiele telefoons (of op andere filialen indien van toepassing) bereikbaar, maar de centrale is wel van een stabiele internetverbinding afhankelijk.

  1. Iets storingsgevoeliger

HIP-telefonie biedt ontzettend veel functionaliteit, vooral vergeleken met analoge centrales. Daarmee komt echter ook complexiteit en dit vereist een hoger niveau van beheer. Hierdoor is HIP-telefonie automatisch wat vatbaarder voor storingen.

Ondanks de nadelen biedt HIP-telefonie wel veel flexibiliteit, aanvullende functionaliteit en kan kostenbesparend zijn voor uw bedrijf. Een ontwikkeling die in ieder geval uw aandacht verdient.

GA TERUG