Een goede back-up: Zakelijk en privé

Het hebben van een goede back-up is altijd belangrijk, ook al werk je niet in de Cloud. Zeker in het geval van thuiswerken lopen de zakelijke gegevens een groter risico om in de handen van een cybercrimineel te vallen. Een goede back-up geldt natuurlijk ook voor de privé situatie. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een simpele thuissituatie. Diefstal, verlies of brand vernietigd je PC of laptop. Op die laptop staan al je privé foto’s en video’s. Deze dierbare herinneringen wil niemand kwijtraken. Je bent het eigenlijk aan jezelf verplicht om hiervan een back-up te maken.

“Het vergrote risico dat organisaties lopen met thuiswerkers, heeft te maken met de beveiliging van de verbinding thuis. Privénetwerken zijn doorgaans veel slechter beveiligd dat de netwerken op de zaak. De kans op problemen is dan ook vaak groter. Een oplossing is dan een Terminal Server verbinding met een beveiligde VPN-verbinding met de zaak”, volgens Lejos Schouwenberg Sales Manager bij JDS bedrijfsautomatisering bv.

De belangrijkste reden voor het maken van back-ups van je gegevens is het herstellen van de situatie. Maar ook het verkorten van de tijd tussen ontstaan van het probleem en weer kunnen werken is natuurlijk een hele belangrijke reden. Hoe uitgebreider de back-up hoe beter. De beste back-up bevat naast de documenten en de e-mailboxen ook het besturingssysteem van de werkplek.

“Een nieuwe werkplek inrichten kan namelijk veel werk met zich meebrengen. Dit levert extra kosten op, maar zeker ook een langere hersteltijd. Een langere hersteltijd zorgt voor improductiviteit”.

De back-up en restore opties bij Office 365 zijn beperkt. Ook de garanties op succes bij problemen zijn beperkt. Het is daarom van groot belang om een extra back-up dienst aan te schaffen. Hiermee koop je zekerheid en garanties. Bijvoorbeeld bij een cryptolocker kan het zijn dat ook de back-up van Office 365 “besmet” raakt. Een aanvullende back-up zorgt er voor dat je verder in de tijd terug kunt.

Er zijn verschillende scenario’s te bedenken, waarbij het terugvallen op een 2e of 3e back-up van levensbelang kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan een grote brand waardoor zowel de originele data als de back-up zijn verbrand. Dan is een back-up die buiten het pand bewaard wordt goud waard om de situatie weer zo snel mogelijk te herstellen.

“Als hostingprovider doen we nog veel meer dan alleen maar zorgen voor een goede back-up. Allereerst zorgen we natuurlijk voor de beschikbaarheid. Dat betekent dat er veel zaken rondom de werkplek dubbel of zelfs drievoudig zijn uitgevoerd. Dit is van belang omdat onze klanten vragen om garanties over beschikbaarheid. Als we dan naar de back-up specifiek kijken zorgen we er voor dat we in veel gevallen bij problemen de laatste back-up zelfs niet nodig hebben. We maken regelmatig snapshots van de werkplek. Zo’n snapshot kun je het beste omschrijven als een momentopname. Die maken we een aantal gedurende de dag. Bij een probleem kunnen we dan snel en makkelijk terug naar het laatste snapshot. Dit levert een aanzienlijk voordeel op voor de klant. Het herstel gaat dan razendsnel en levert het minste tijdverlies op. Een win-win situatie dus voor de klant én de systeembeheerder”.

Alle voorzorgsmaatregelen ten spijt is het buiten de back-up natuurlijk eveneens van essentieel belang dat de gebruikers hun gezonde verstand gebruiken. De meeste problemen ontstaan dan ook door “menselijk falen”. Bewustwording een dubbelcheck zijn belangrijke factoren die de mens inbrengt. De kwaadwillende wordt steeds slimmer en beter. Dus goed opletten waarop men klikt en hoe men omgaat met ICT is van levensbelang.

GA TERUG