Thuiswerken weer de norm

“Toen wij informatie ontvingen over meldingen van ernstige gezondheidsklachten in China en daarna ook in Italië, dat de verspreiding van het, later blijkt het COVID-19 virus, rap over de Europese landsgrenzen verplaatste en wij beredeneerden dat mogelijk wij ook niet ongeschonden zouden blijven, zijn wij zelf begonnen om maatregelen te treffen voor ons bedrijf” aldus Julian Hendriks, Directeur bij JDS bedrijfsautomatisering bv.

Nu er zelfs gevreesd wordt voor een tweede golf van het virus is thuiswerken voor velen weer aan de orde van de dag. Wij kunnen ondersteuning bieden aan bedrijven en organisaties om het thuiswerken goed en veilig te laten verlopen, waardoor, op het sociale aspect na, je weinig verschil merkt tussen werken vanaf thuis en werken vanaf kantoor.

Wat hebben wij zelf gedaan om de maatregelen in acht te nemen?

Nog voordat de maatregelen van de overheid opgelegd werden, hebben wij de afdelingen in meerdere ploegen verdeeld. Met de verschillende ploegen zijn er afspraken gemaakt om de ene week vanuit thuis te werken en de andere week op kantoor te werken. Thuiswerken was realiseerbaar, omdat een deel van de collega’s alle technische voorzieningen reeds thuis had of er door JDS extra voorzieningen beschikbaar gesteld zijn: gewoon te kunnen werken alsof we op kantoor zijn. “Natuurlijk missen we het sociale aspect, het contact met collega’s, maar ons belang was groter. Ons belang was om te voorkomen dat het virus binnen het bedrijf komt, en áls het binnen het bedrijf zou komen dat het dan niet iedereen, maar slechts een deel van het team raakt”.

Doordat wij werken met een telefooncentrale in de Cloud (VOIP) , is het mogelijk om je telefoontoestel van je eigen kantoor-werkplek gewoon mee naar huis te nemen om hem daar vervolgens aan het internet te hangen. Je bent dan gewoon bereikbaar alsof je op kantoor zit. Daarbij komt dat wij ook van andere voorzieningen gebruik maken zoals Teams, Zoom en Google Meet waardoor wij ook gemakkelijk met klanten, partners en collega’s kunnen vergaderen zonder hiervoor naar de locatie te moeten reizen. Deze manier van vergaderen heeft geleid tot veel meer druk op de internet/breedband capaciteit van JDS, echter komen we goed uit. Ook providers hebben hinder ondervonden van de extra druk op de internetlijnen.

Daarnaast hebben wij al onze mensen van mondkapjes en antibacteriële gel voorzien, om ervoor te zorgen dat wij met de klant zo veilig mogelijk konden en kunnen werken en klanten daarmee geen risico lopen als ze ons op bezoek laten komen.

Maatschappelijk heeft Corona ook diverse groepen van mensen hard geraakt. Om onze betrokkenheid te laten zien hebben wij het initiatief genomen om de verzorgingstehuizen in de gemeente Venray te verassen met een mooi samengesteld activiteitenpakketje. Deze pakketjes zijn door 2 van onze medewerkers persoonlijk overhandigd om zo ons steentje bij te dragen in de zware tijden voor deze doelgroepen.

Hoe hebben wij onze klanten geholpen?

“Vanaf het moment dat de overheid met de maatregel kwam om zoveel mogelijk thuis te werken, kwamen er vanuit onze klanten veel vragen over hoe zij dit dan het snelste konden realiseren”.

Onze Cloudklanten konden zonder extra voorziening meteen de volgende dag vanuit thuis werken en de klanten die een eigen “on premise” oplossing hebben, die hebben wij geholpen om wel thuis te kunnen werken. Er is veelvuldig een gehele werkplek van de klant opgepakt en verhuisd van kantoor naar de thuiswerkplek. Onze Servicedesk heeft daar waar nodig de inrichting van die werkplek aangepast. En dat in een hoog tempo, immers moest onze klant geholpen worden. In veel gevallen waren de technische voorzieningen er al grotendeels aanwezig en was het een kwestie van hulp bij de configuratie hiervan. Hetzelfde geldt voor de VOIP klanten van JDS, zij kunnen vanuit thuis bellen via de telefooncentrale in de Cloud.

“Wat hebben wij nog meer gedaan? Wij hebben onze bereikbaarheid vergroot, we hebben ervoor gezorgd dat klanten ons makkelijker konden bereiken. We hebben een aantal collega’s, onze accountmanagers John Stroek en Lejos Schouwenberg, zich even wat meer laten richten op de ondersteuning met Teams. Zo hielpen wij onze klanten, die heel veel vragen hadden over Teams, snel aan de juiste antwoorden.De klanten waarvan wij wisten dat ze door de gevolgen van het virus het bedrijfsmatig zwaarder zouden hebben, hebben wij een hart onder de riem gestoken. Een kleinigheidje om aan te geven dat we er voor hen zijn en wanneer ze hulp nodig hebben ze dit kunnen laten weten.

Als laatste hebben wij ook nog alle voorzieningen extra gecontroleerd. Mensen die vanuit thuis werken zijn eerder vatbaar voor virussen en cybercrime, dus ook op de diensten die wij hebben en bieden, hebben wij extra controles laten plaatsvinden om te voorkomen dat klanten, omdat ze vanuit thuis moeten werken slachtoffer worden van cybercriminaliteit. “Alle voorzieningen samen is wat in het JDS DNA past, veel oog voor de klant en als het de klant goed gaat, gaat het ons vanzelf ook goed”.

Waar kunnen wij bedrijven bij helpen?

“Na corona komt er zeker een nieuw normaal, de term nieuw normaal wordt wel vaker geroepen, maar intern is al besproken en concreet gemaakt wat het voor ons gaat zijn. Wij zullen ook in de toekomst deels thuis blijven werken, dit heeft meerdere voordelen, want hiermee verlagen we o.a. de hoeveelheid reisverkeer. Dit is goed voor het milieu aangezien er minder CO2 uitstoot zal zijn. Tevens vermindert dit de reiskostenpost.

Wat dit voor onze klanten betekenen zal is dat ook zij waarschijnlijk nog voorzieningen zullen treffen om de thuiswerkplekken te optimaliseren en de mogelijkheid om thuis net zo effectief en efficiënt te werken als wanneer er op kantoor gewerkt wordt. Hierbij moet je dan denken aan print mogelijkheden, migreren naar het werken in de Cloud, ondersteunen in vergaderen of klantbespreking via Teams, telefoneren via VOIP, een telefooncentrale in de Cloud of een extra beveiliging voor de thuiswerkers om geen risico te lopen, slachtoffer te worden van cybercrime. Voor iedere specifieke behoefte denken we mee om de klant de juiste oplossing te beiden.

Voorzie ook jij gewenste of noodzakelijke wijzigingen in de kantoor situatie? Wordt thuiswerken ook onderdeel van jullie organisatie? Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

GA TERUG